-
۱۳۹۱/۰۶/۲۰
-
با توجه به آیهى شریفهى 200 سوره آل عمران (اى كسانى كه ایمان آوردهاید ؛ صبر كنید، یكدیگر را به صبر وادار كنید و رابطه داشته باشید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید)(1) خداى تعالى امر به ارتباط با امام زمان فرموده است؛ بنابراین با توجه به این آیه و روایات و پشتوانهى عقل موظف به انجام آن هستیم. از طرف دیگر در برخى از روایات، از (ادعاى مشاهده و ارتباط) نهى شده است. بهترین و صریحترین این روایات، آخرین نامهاى است كه امام زمان علیه السلام براى آخرین نائب خاصشان (على بن محمد سَمُرى) ارسال داشتند. در این نامه، امام پس از بیان مطالبى پیرامون غیبت كبرى، فرمودند: بزودى برخى از شیعیان، مشاهده و ارتباط با ما را ادعا مىكنند ؛ آگاه باشید! كسى كه قبل از خروج سفیانى و صیحهى (آسمانى)، ادعاى مشاهده را نماید، دروغگو و افترازننده است. با توجه به این روایت و روایات دیگرى همچون روایاتى كه در آن به دیده نشدن امام زمانعلیه السلام در حج، مخفى بودن از دید مردم و... ارتباط با آن حضرت را منتفى دانسته است و مدعى ارتباط و مشاهده با حضرتعلیه السلام را باید تكذیب نمود.
اینك پرسشى مطرح است كه منظور خداوند از ایجاد ارتباط، چه نوع ارتباطى است؟ و آن ارتباط مورد نهى روایات، چه نوع ارتباطى مىباشد كه مدعى آن كذاب و مفتر است و باید او را تكذیب نمود؟ براى اینكه بتوانیم انواع ارتباط در این برهه از زمان را بررسى كنیم، نیاز به ارائهى دو مقدمه است تا با آن بتوانیم نتیجهاى كلى از بحث گرفته و بدین وسیله، انواع ارتباط با امام زمانعلیه السلام در زمان غیبت كبرى را استنتاج نماییم.
مقدمه اول
همانطور كه در مباحث گذشته (در بحث معناى ارتباط) بیان شد، با توجه به دلالت باب مفاعله بر دو جانبه بودن عمل، ارتباط با امام مهدىعلیه السلام نیز به دو صورت متصوّر مىباشد؛ نخست اینكه ارتباط از جانب حضرت ولى عصر علیه السلام و با ارادهى ایشان صورت گیرد و دیگر اینكه ارتباط در ابتدا از جانب غیرامام عصرعلیه السلام ؛ یعنى مردم صورت پذیرد و به عبارت دیگر شروع این ارتباط از جانب ملاقاتكنندگان باشد.
مقدمه دوم

با توجه به روش ارتباط امامان معصوم علیهم السلام با عموم مردم در عصر خویش، ارتباط با آن انوار مقدسه را مىتوان به دو ارتباط كلى تقسیم نمود:
الف) ارتباط ظاهرى: كه این نوع ارتباط نیز خود به چند طریق صورت مىپذیرفته است:
1. مشرف شدن به محضر آن بزرگواران و استفاده از آن انوار پاك با همین بدن ظاهرى .
2. ارتباط به واسطهى فرستادن سفیر و جانشین (نائب).
3. ارتباط به واسطهى ارسال توقیع (نامه) یا عریضه به سوى آن انوار پاك و بالعكس.
ب) ارتباط روحى و معنوى: این نوع ارتباط نیز به سه صورت صورت مىپذیرفته است:
1. ارتباط روحى در حالت طبیعى (غیر از سه حالت خواب، مكاشفه و مشاهده).
2. مشاهده معصومانعلیه السلام در دو عالم رۆیا و خواب.
3. مشاهده و ارتباط با معصومانعلیه السلام در عالم مكاشفه و مشاهده.
خلاصه بحث :
با توجه به مطالبى كه بیان شد، به امور زیر مىتوان دست یافت:
1. ارتباط منهى در روایات، همان ارتباط با امام زمانعلیه السلام به مانند نایبان خاص آن حضرت مىباشد، كه با اراده خود و در هر زمانى خدمت آن حضرت مشرف شده و از مكان سكونت ایشان باخبر بودند.
2. ارتباط جسمانى با امام زمانعلیه السلام اگر از جانب آن بزرگوار و با ارادهى ایشان صورت پذیرد، ممكن و واقع نیز شده است.
3. در عصر غیبت كبرى (با توجه به روایاتى كه در این باره به دست ما رسیده است)، امام زمانعلیه السلام داراى موالى و خدمتگذارانى مىباشند كه آنان در برخى از موارد، حاجتهاى شیعیان متوسل را برآورده مىكنند.
پی نوشت ها:
1- یا ایّهاالذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله، لعلَّكم تفلحون.
2- از جملهى این قضایا مىتوان به ماجراى تكان دهندهى (شیخ جعفر كاظمینى) اشاره نمود؛ بركات حضرت ولى عصر علیه السلام (خلاصه عبقرى الحسان)، 118.